jueves, 27 de noviembre de 2014

La composició del text

La composició d'un text és un procés que es duu a terme per elaborar un escrit. Però per fer això, primer de tot, s'ha de saber que l'escriptura és un procés lineal que no passa per les diferents etapes de manera lineal i ordenada fins arribar a la redacció final d'un escrit.
Hi ha tres etapes: la planificació, la redacció i la revisió.

1. LA PLANIFICACIÓ

Consisteix en fixar les fites que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia concreta per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.

1.1 Anàlisis de la situació comunicativa

Tipus de destinatari: s'haurà de tenir en compte el grau de formalitat, la fòrmula de tractament (tu, vostè o vós...). També el gènere del destinatari (home o dona) i la varietat dialectal.

Tema: el pas previ a escriure és pensar que escriurem. Per tant, hem de saber el missatge que volem transmetre.

Objectius: hem de tenir molt clar els nostres objectius per que segons el que volguem transmetre, la funció serà diferent ( narrativa, descriptiva, explicativa o persuasiva).

Extensió i estructura: depen del text que fem, haurem de sintetitzar, desenvolupar les idees o argumentar. A més l'estructura també serà diferent.

1.2 Recollida de la informació

La pluja d'idees, 
la documentació; que consisteix en la recerca dels documents del nostre tema,
 la resposta a les 6 w (qui, què, on, quan, per què i com).

1.3 Selecció i ordenació de la informació

Selecció de les idees: consisteix en decidir quina informació ens quedem tenint en compte un seguit de factors com són: l'emissor, el receptor, el missatge i el canal. Això, també ens ajudarà a veure que hi ha idees que es relacionen amb altres idees.

Ordenació de les idees: després d'haver seleccionat les idees, hem d'ordenar-les en idees principals i secundàries.

Tècniques d'agrupació: agrupar les idees segons alguna semblança o característica que tinguin en comú.

Tècniques d'ordenació: establir un ordre per als grups d'idees que s'han format abans.

2. LA REDACCIÓ

Transformar les idees en un llenguatge escrit tenint en compte les característiques de la coherència, la cohesió, l'adequació, la corecció i la variació.

2.1 Estructura del text

El paràgraf
Serveix per distribuir les idees que formen un text i fer-lo més clar i estructurat.

  • Paràgrafs introductoris: van a l'inici d'un text i situen al lector en un context.
  • Paràgraf expositius: són els que formen el cos del text i normalmet tracten sobre subtemes concrets. 
  • Paràgraf conclusius: són els que s'encarreguen de resumir el text.
Els connectors
Elements de cohesió que organitzen l'estructura del text.
  • Conjuncions i locucions conjuntives: però, i , o, per tal que...
  • Preposicions i locucions prepositives: a causa de, entre altres coses...
  • Adverbis i locucions adverbials: abans- d'ahir, d'una banda, de l'altra...
  • Altres paraules i expressions: recapitulant, és a dir, pel que fa a això, hi havia una vegada...
La puntuació
Eina que s'encarrega d'estructurar el text i de delimitar el significat del missatge que es vol transmetre.

Té diferents funcions: 
  • La coma: s'utilitza per separar els elements.
  • El punt i la coma: s'utilitza per separar diferents grups d'elements.
  • El punt: té unsignificat complet i es posa al final de l'oració.
  • Els dos punts: són els que introdueixen enumeracions, exemples i citacions textuals.
  • Els punts suspensius: deixen inacabada una frase.
  • Els signes d'entonació: s'utilitzen al final de les oracions interrogatives i exclamatives.
  • Els parèntesis: s'utilitzen per afegir informació.
  • Els guions: intrdueixen un incís en la frase.
L'estil
  • Adequació: són els registres, les paraules i expressions que s'han d'utilitzar adequadament en la situació comunicativa.
  • Claredat: paraules clares i per tant, fàcils d'entendre.
  • Precisió: evitar les paraules ambigües i generals.
  • Concisió: evitar construccions sintàctiques complicades.
  • Variació: evitar les repeticions inecessàries.
3. LA REVISIÓ

Consisteix en examinar el que hem escrit i modificar alguns termes per aconseguir una millora del text. Aquesta revisió no només es fa quan ja hem acabat d'escriure sinó que durant la redacció del text també es duu a termes aquest procés. 





La informació l'he extret dels apunts del text de: AMADEO, I.; SOLÉ, J. (1996). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Editorial Columna.

No hay comentarios:

Publicar un comentario